Kebab / Gianina Cărbunariu

Informace

Obsazení:
Bogdan – Jakub Chromeček
Voicu – Jiří Racek

 

„Tady není doma, ale doma taky není doma, protože doma je to horší než všude, kde není doma. Už nikdy zpátky domů, už nikdy zpátky, ne.“

O neúprosné realitě rumunských imigrantů v Irsku a o tom, co všechno jsou lidé schopni udělat a čeho jsou ochotni se vzdát v naději na lepší život.

 

Během představení se na jevišti kouří.
Délka představení: 1 hodina a 40 minut bez pauzy

Datum premiéry: 2012-10-15

O autorovi

Gianina Cărbunariu

Tvorba Gianiny Cărbunariu je známá téměř po celé Evropě. Inscenovali jsme již její hru Kebab (původně ve Strašnickém divadle, posléze přeneseno do Divadla Komedie.) Gianina vystudovala francouzskou a rumunskou literaturu, posléze i režii na divadelní a filmové fakultě. V Rumunsku je vyhledávanou režisérkou a dramatičkou. Ve svých projektech se snaží hledat a odstraňovat bariéry mezi jevištěm a okolním světem. Ve svém dlouhodobém projektu DramAcum se zabývá teorií současného dramatu, spoupracuje s mladými autory a vytváří s nimi nový specifický dramatický jazyk nastupující autorské generace. Gianina říká: "Je načase, aby naše generace na sebe vzala zodpovědnost. Za komunismu bylo všechno metaforické. Teď máme potřebu být ve spojení se skutečností."

Like a Virgin / Překlad písně

Hlavní hridnka Mady si přeje stát se zpěvačkou, tanečnicí, hvězdou... Madonnou
A co jí zní v uších, když nastupuje v Bukurešti do letadla? Poprvé do letadla? Poprvé? A naposled...

Like A Virgin
Prodrala jsem se divočinou
Nějak jsem to zvládla
Nevěděla jsem, jak jsem byla ztracená
Než jsem našla Tebe

Byla jsem tak
Neúplná
Byla jsem
Byla jsem tak smutná a na dně
Ale ty jsi způsobil
Yeah ty jsi způsobil
Že se cítím tak nově

Jako panna
Co se dotkla vůbec poprvé
Jako panna
Když tvé srdce bije
Vedle toho mého

Dám ti všechnu svou lásku, chlapče
Můj strach rychle opadá
Schovávala jsem si to pro Tebe
Protože jenom láska může vydržet

Jsi tak fajn
A jsi můj
Děláš mě silnou
Yeah děláš mě troufalou

Oh tvá láska rozpálí
Yeah tvá láska rozpálí
Co bylo vystrašené a ledové

Jako panna
Co se dotkla vůbec poprvé
Jako panna
S tvým tlukotem srdce
Vedle toho mého

Woah, woah, oh, woah

Jsi tak fajn
A jsi můk
Budu tvá
Do konce života
Protože jsi způsobil

Yeah zbůsobil jsi
Že nemám co skrývat

Jako panna, hey
Co se dotkla vůbec poprvé
Jako panna
S tvým tlukotem srdce
Vedle toho mého

Jako panna, oooh

Jako panna
Tak dobrý pocit
Když mě objímáš
A tvé srdce bije

A miluješ mě
Oooh zlato
Copak neslyšíš mé srdce bít?
Vůbec poprvé

Překlad přidala Sheila 121
Překlad opravil Nells Vogue
Převzato z www.karaoketexty.cz

Od Rozvadova na východ...

"Je to někde v nás, kteří žijeme od Rozvadova na východ,
ta touha cestovat na západ a obdivovat se tamní kvalitě života, která zdánlivě dodává lidské existenci snesitelnější a důstojnější ráz. A s každým návratem do šedivé domoviny pak roste touha vracet se raději do míst, kde se nám tolik líbilo, kde jsme měli pocit, že bychom uměli žít lépe a kde by bylo snazší realizovat své sny. Sám jsem před několika lety stál nebezpečně blízko před rozhodnutím zůstat jinde a tam začít od nuly, ale zato s mnohem jasnější představou toho, kam se můžu dopracovat. Rozhodl jsem se zůstat doma, i protože jsem nechtěl přijít o příležitost režírovat ve Strašnickém divadle Kebab...
Myslím si, že ta kýžená západní kultura života není cosi obecně adaptovatelného na Naši vrozenou povahu. Jedinci jsou výjimkami potvrzujícími pravidlo, ale jinak jsem přesvědčen o tom, že kvalitu života jednoho národa nebo jedné země nelze přenést na národ či zemi jinou, a že většina cizinců zůstane cizinci, jakkoliv se jim podaří splynout. Kultura tkví i v aplikaci elementárních lidských a společenských hodnot do celé šíře spektra každodenního života. A elementární hodnoty jako přátelství, čest, rodina, národní povědomí nebo vlastní účast na životě druhých v různých národech znamenají různé věci.
Postavy Kebabu - Mady, Bogdan a Voicu se chtějí stát Iry. Ale brání jim v tom skutečnost, že jsou Rumuni. Ve světě, který se jim líbí, nedokáží být ničím jiným, než nejnižší formou sama sebe a to, co utváří jejich lidské bytosti, jim brání v komunikaci s cizím okolím a žene je do náruče vlastního, nenáviděného druhu. Vznikají mezi nimi drastická, přitom velice intimní pouta, ze kterých se s postupem času nedá vysvobodit."
Vojtěch Štěpánek, režisér

Východní beznaděj

KEBAB, ROZKVETLY SEKERY, MURLIN MURLO / 
DRAMATURGICKÁ LINIE VÝCHODNÍ BEZNADĚJ 
Jde o příběhy, které se odehrávají na sídlištích, v těsných bytech vzdálených
od sebe tisíce kilometrů, ale přesto jako by se děly hned za vedlejší
zdí. Co mají trojice Rumunů, čtveřice Rusů a pětice Slováků společného?
Krom toho že se mezi nimi pokaždé vyskytne čistá, a možná spíš infantilní až retardovaná dívčí
hrdinka, jsou vždy postavami, které všechno vydrží a všechno snesou. Jsou jako mouchy v klihu, aniž by bylo jasné, nakolik
si ten klíh sami navařili a nakolik jim původně voněl.
I Hra Kebab Gianiny Cărbunariu patří do postupně budované dramaturgické linie
s pracovním názvem „východní beznaděj“. Klademe ji tedy do souvislosti s hrami Rozkvetly sekery
významného slovenského dramatika Viliama Klimáčka a Murlin Murlo jednoho nejhranějších současných
ruských autorů Nikolaje Koljady. Jejich příběhy jsou plné rezignace, odcizení, absurdního humoru a klaustrofobických
běsů. A touhy dostat se z toho ven. Jenže jejich omezený životní rozhled, paradoxní a groteskní
(a tolik běžný) způsob myšlení a jednání, oné životadárné touze spolehlivě brání přerůst v smysluplnou
akci.
„Východní beznaděj“ je pro nás cesta, protože věříme, že pohled dovnitř, do procesů takového
myšlení, do motivů takového jednání (a ještě více nejednání) nám pomůže pochopit nás samé, že je to možná,
snad, začátek cesty od mrtva k životu, od východní beznaděje k malé, křehké, pomačkané naději.
Cărbunariové Kebab, v tom jak je komorní, jak holé, bezprizorné jsou existence jeho tak mladých hrdinů,
ve své přímosti a surovosti, jde možná v tomto „beznadějném“ směru, v této analýze zmaru nejdál.
Markéta Bidlasová, dramaturg

V této linii dále uvádíme tituly: MURLIN MURLO a ROZKVETLY SEKERY